Zdrowie

Napoje gazowane

Rynek napojów gazowanych w Polsce jest bardzo rozbudowany i ciągle się poszerza. Obecnie znajdziemy napoje w różnych kolorach, smakach, z kofeiną, syropami, adresowane do dzieci i do dorosłych. W reklamach pokazywane są jako niezbędne do wyprawienia udanej imprezy czy by wieczór z ukochanym był wyjątkowy. Zawsze kojarzone są z dużymi pokładami energii i zabawy, jednak nikt nie zwraca uwagi na dwa ważne aspekty:

a) jakie są konsekwencje zdrowotne spożywania tego typu napojów
b) jaka grupa społeczna nie powinna spożywać tych napojów ze względu na możliwość pogorszenia stanu zdrowia.

Zacznijmy od tego jakiego rodzaju mamy napoje gazowane. Głównie dostępne są gazowane wody smakowe, napoje typu cola, oranżada, izotoniczne oraz energetyczne. Większość z nich zawiera cukry tzw. dodane lub, co rzadziej się zdarza, słodziki. Producenci mają obowiązek zadeklarowania na opakowaniu ilości cukrów dodanych w 100ml produktu oraz poinformowania o rodzaju środka słodzącego. Obecnie przeciętny polak spożywa aż ok. 60kg cukru rocznie co stanowi ilość dziesięciokrotnie większą niż sto lat temu. „Cukier” w napojach jest dodawany w różnej postaci: sacharoza, glukoza, dekstroza (izomer optyczny glukozy), fruktoza, syropy glukozowo – fruktozowe lub zagęszczone soki owocowe.
Zalecenia dotyczące spożycia cukrów prostych z dietą mówią jasno, że cukry proste powinny stanowić nie więcej niż 10% całkowitego zapotrzebowania energetycznego. Przykładowo:

Pan X spożywa przeciętnie 2000kcal/dzień.
Postanowił wypić szklankę coli do obiadu (240ml) która zwiera ok. 26,4g cukrów, czyli ok. 106kcal.
Wynika z tego, że jedną szklanką spełnił on 50% zalecenia dozwolonej dziennej dawki spożycia cukrów dodanych z dietą.

Wyniki licznych badań ukazują, że regularne przedawkowywanie cukrów dodanych sprzyja powstawaniu otyłości, miażdżycy, cukrzycy, nowotworów a także próchnicy zębów. Dodatkowym efektem wywoływanym przez napoje z wysoką zawartością cukru jest wywołanie nadpobudliwości. Dodatkowo połączone z kofeiną przy ciągłym stosowaniu może powodować powstawanie nadciśnienia.

Wracając do aspektu zdrowotnego, warto zwrócić uwagę, iż napoje te nie są wskazane do spożycia dla dzieci, ze względu na kształtowanie złych nawyków żywieniowych, oraz dla osób, które mają problemy z regulacją poziomu glukozy we krwi (np. cukrzyca typu II). Dodatkowo napoje te zawierają znaczne ilości dwutlenku węgla, które działają drażniąco na śluzówkę żołądka i mogą powodować wzdęcia i nadkwasotę żołądka. Nie powinny ich spożywać osoby z wrzodami, nadżerkami w układzie pokarmowym, nadkwasotą, zaparciami nawykowymi czy wzdęciami.

Warto więc czytać etykiety i zwracać uwagę na zawartość cukrów i substancji dodanych , które nie są potrzebne naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Zamiast tego typu napojów warto sięgnąć po naturalne soki, wodę czy od czasu do czasu herbatę!


Elżbieta Górska
Dietetyk, Trener fitness
Poradnia dietetyczna ELGUR

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline