Zdrowie

Czy musimy spożywać witaminy?

dieta pudelkowa

Witaminy to substancje, bez których ludzki organizm nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo. Biorą one udział w wielu procesach biochemicznych i wspomagają pracę narządów. Czy na co dzień pamiętamy o spożywaniu odpowiedniej ilości owoców i warzyw?

Po co te witaminy?

Abyśmy mogli cieszyć się dobrym samopoczuciem i zdrowiem musimy spożywać witaminy. Każda z nich ma inne działanie. Witaminy wspomagają działanie niemal każdego układu. Odpowiadają za rozwój kości, wzrost odporności, prawidłową pracę mózgu, serca, krzepliwość krwi, koncentrację czy zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci.

Źródła witamin

Większość witamin musimy dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem lub przez suplementy. Sięgając po tabletki witaminowe należy zdać sobie sprawę, że chemiczne witaminy są gorzej przyswajalne niż naturalne. Z tego powodu najlepiej jest zadbać o urozmaiconą dietę. Różne produkty są bogate w różne witaminy. Papryka, dzika róża, acerola, natka pietruszki, owoce cytrusowe to źródła witaminy C. Witaminę A znajdziemy w marchwi, szpinaku, pomidorach, rybach, jajach, tranie. Wątróbka, ryby, orzechy, jajka są bogate w witaminy z grupy B. Źródłem witaminy D (którą organizm w pewnym stopniu jest w stanie wytworzyć sam) są ryby i tran. W orzechach, oleju słonecznikowym, migdałach, szpinaku znajdziemy witaminę E, natomiast w zielonych warzywach witaminę K.

Nadmiar i niedobór witamin

Stan niedoboru witamin nazywamy awitaminozą. Jeśli organizmowi brakuje jakiejś grupy witamin, nie może on wtedy funkcjonować prawidłowo. Niedobór witamin jest groźny i niesie za sobą wiele konsekwencji. Może dojść do upośledzenia układu immunologicznego, krwionośnego, nerwowego, pokarmowego, kostnego czy szkieletowego. W zależności od tego, której witaminy brakuje, jej brak będzie się objawiał w inny sposób. Osoby, które się źle odżywiają, nie jedzą owoców, warzyw, jajek czy mięsa często łykają suplementy. Spożywając je należy pamiętać, że witaminy również można przedawkować. Mówimy wtedy o hiperwitaminozie, która również będzie upośledzać funkcjonowanie organizmu. Jeżeli chcesz mieć pewność, że korzystasz z dobrze zbilansowanych posiłków, możesz wybrać catering dietetyczny. W przypadku podejrzewania niedoborów, warto też sprawdzić poziom witamin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline