Ciekawostki

Mała gastronomia w pigułce – zacznij swój biznes

prezent

Młodzi przedsiębiorcy niezwykle często decydują się na otwarcie pierwszej działalności w branży gastronomicznej. Nie ma w tym nic dziwnego – punkty gastronomiczne są odwiedzane przez Polaków bardzo chętnie. Czy jednak, aby na pewno jest to dobry pomysł na biznes? Czy działalność gastronomiczna jest łatwa w prowadzeniu?

Mała gastronomia w pigułce

Tzw. mała gastronomia, czyli pizzerie, bary szybkiej obsługi (fast-food) i przydrożne zajazdy to jedne z najczęściej otwieranych biznesów przez młodych przedsiębiorców.

Mała gastronomia nie oznacza jednak małej ilości pracy. Biznes tego typu jest bardzo angażujący – zarówno czasowo, jak i finansowo. Poniżej krok po kroku przedstawiamy jak wygląda prowadzenie/otwieranie działalności gospodarczej o tym profilu.

Krok numer 1, czyli – tworzenie biznesplanu

Działalność gastronomiczna generuje bardzo duże koszty startowe. Przede wszystkim, należy uwzględnić koszty: najmu (lub zakupu) lokalu, urządzeń gastronomicznych (lodówki, chłodziarek, piece, kostkarki do lodu itd), utrzymania pracowników, bieżące (produkty, zużycie energii i wody). Wydatki są naprawdę duże, dlatego warto zainteresować się zawczasu wyszukując np. zaufaną hurtownię gastronomiczną.

Warto również w biznesplanie uwzględnić koszty promocji (witryna internetowa, social media, ulotki reklamowe, bilboardy). To są niezbędne wydatki, które musimy ponieść aby nasz lokal mógł odnieść sukces w dzisiejszych czasach – nie ukrywajmy, rynek jest mocno nasycony i tylko naprawdę dobrze zarządzane lokale mają możliwość zdobycia serc konsumentów.

Krok numer 2, czyli – zakładanie działalności gospodarczej

Działalność gospodarcza – gastronomiczna, to jeszcze więcej biurokracji. Zgłoszenie firmy do CeiDG, US i ZUS to nie wszystko. Ponadto, należy złożyć wniosek do sanepidu. Lokal gastronomiczny musi przejść kontrolę.

Jak przygotować lokal do kontroli Inspekcji Sanitarno-Epidemiologicznej? Przede wszystkim należy zaznajomić się z następującymi ustawami i rozporządzeniami: ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2006 nr 171, poz. 1225 ze zm., tekst jednolity: Dz. U. 2010 nr 136, poz. 914; ustawa z dnia 22 października 2010 r. o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2010 nr 230, poz. 1511); rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002 r.; rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r..

Krok numer 3, czyli – zezwolenia i koncesje

W małej gastronomi sprzedaż alkoholu staje się coraz bardziej powszechna. Aby w barze, restauracji i pizzeri móc sprzedawać piwo i wysokoprocentowe trunki niezbędna jest koncesja. Wydawana jest przez władze miasta lub gminy w oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. 2012, poz. 1356).

Dodatkowo, właściciele małej gastronomii, którzy chcą puszczać muzykę lub transmitować relacje telewizyjne muszą posiadać odpowiednie pozwolenie od stowarzyszenia twórców i autorów ZAIKS. Reguluje to ustawa o prawie autorskim i związane z ochroną praw autorskich twórców (Dz. U. 2006 nr 90, poz. 631 ze zm., Dz. U. 2007 nr 99, poz. 662, Dz. U. 2007 nr 181, poz. 1293 oraz Dz. U. 2010 nr 152, poz. 1016).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline