Gotowanie

Lato w kuchni, czyli co by tu zjeść…

obiad

Lato to okres, który uwielbiamy, ale szkoda spędzać słoneczne dni w kuchni, wymyślając coraz to nowe potrawy. Tymczasem latem wystarczy skorzystać z bogactwa świeżych warzyw i owoców, które ofiaruje nam lato. Doładować się witaminami i mikroelementami, unikając jednocześnie nadmiaru kalorii. Latem można jeść nie tylko pysznie, ale i zdrowo.

Na zewnątrz upał, a tobie nie chce się tkwić w kuchni przez cały dzień? Do tego nie masz ochoty na potrawy ociekające tłuszczem i ciężkostrawne? Przestaw się na warzywa i owoce, bo akurat latem jest tego dobra pod dostatkiem. Z pomocą przyjdą ci tradycyjne przepisy kuchni polskiej na letnie potrawy, ale też dania inspirowane kuchnią śródziemnomorską. Najważniejsze, że latem powinno jeść się zdrowo i lekko.

Letnia kuchnia tak jak szafa – powinna być odchudzona

Warto pamiętać, że latem modyfikujesz nie tylko garderobę, ale też menu. Dobrze skomponowane pozwoli zachować promienny wygląd i doskonałe samopoczucie. Najważniejszą letnią zasadą, jest korzystanie do woli ze świeżych produktów i picie dużej ilości wody. Należy unikać dań ciężkostrawnych, stawiając równocześnie na regularność, czyli co najmniej cztery posiłki dziennie, rozłożone w regularnych odstępach czasu. Do tego absolutnym minimum jest wypijanie minimum dwóch litrów płynów dziennie. Idealna do gaszenia pragnienia jest woda mineralna lub zwykła woda z kranu, dla smaku można dodać do niej kilka liści mięty oraz jakiś owoc. Z kranówką może być problem ze smakiem, gdyż często może zawierać nadmiar związków wapnia, magnezu lub zniszczenia mechaniczne.

Czasem wystarczy zastosować odpowiedni filtr by woda zaczęła przyzwoicie smakować. Najważniejsze, że woda nie ma kalorii i skutecznie gasi pragnienie. Jako napój latem świetnie sprawdzą się koktajle na bazie kefiru lub zsiadłego mleka czy maślanki. Idealnie skomponują się nimi banany, truskawki, jagody czy maliny. Taki napój nie tylko orzeźwi, ale i nasyci, dostarczając jednocześnie wiele witamin. Należy pamiętać, że dwa litry płynów, to niemal osiem szklanek wody. Niezaspokajanie pragnienia na bieżąco może prowadzić do groźnego w skutkach odwodnienia.

obiad

Bez śniadania ani rusz

Latem nie wolno zapominać o śniadaniu. Na śniadanie szczególnie polecany jest nabiał, najlepiej jogurt z dodatkiem musli lub płatków pszennych. Takie śniadanie zapewni węglowodany potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Uzupełnieniem będą owoce leśne i świeżo wyciskany sok. Takie śniadanie dostarczy ci porcji energii niezbędnej na cały dzień bez obciążania żołądka. Drugie śniadanie powinno być lekką przekąską na bazie pełnoziarnistego chleba,   z dodatkiem chudego nabiału, chudej wędliny oraz warzyw.

Obiadek, który zje nawet niejadek

Na obiad latem polecane są lekkostrawne ale pożywne posiłki lekkostrawne. Niestety,  w kuchni polskiej niewiele jest typowych potraw na lato, aczkolwiek można korzystać z bogactwa przepisów na chłodniki oraz lekkostrawne dania z dodatkiem owoców. Lato to świetny czas na desery w postaci kisielu z naturalnych owoców, który nie tylko zaspokoi pragnienie  i apetyt “na słodkie”, ale też jest niezwykle sycący. Sycące mogą być też na przykład naleśniki z twarogiem i owocami lub pierogi z owocami.

zupa

Inspiracje kuchni śródziemnomorskiej

Można również czerpać z kuchni śródziemnomorskiej, czyli włoskiej, hiszpańskiej czy marokańskiej, a nawet tureckiej,  robiąc na obiad makaron z sosem pomidorowym, grillowane warzywa, sałatki czy risotto z owocami morza. Latem warto jeść ryby, chude mięso drobiowe, najlepiej gotowane na parze. Inspirować się można kuchnia niemal wszystkich krajów z cieplejszych rejonów naszego globu. Zawitała do nas globalizacja, nie tak trudno zdobyć nawet bardzo wyrafinowane składniki, więc czasem można poszaleć w kuchni.

Zachęcamy do zapoznania się menu Restauracji Okrasa – każdy znajdzie tam coś dla siebie – jakie by to lato nie było 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline