Ciekawostki

Gdzie jeszcze występują kwasy Omega-3? Czyli nie samą rybą żyje człowiek

Ryby. Właśnie w nich znajdziesz najwięcej kwasów Omega-3. Łosoś, śledź, makrela, sardynki. To prawdziwe kopalnie zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3.
Ale co, jeśli za nie przepadasz za rybami lub po prostu Ci nie smakują?

W naszym artykule pokażemy Ci, jak łatwo zastąpisz je w codziennej diecie. Walcz z nudą na talerzu. Wcale nie musi gościć na nim ryba, aby Twój organizm nasycił się kwasami Omega-3. Wykorzystaj potencjał orzechów, nasion i olejów roślinnych.

Wczytaj się w szczegóły ważne dla Twojego prawidłowego odżywiania.

 Ø Dlaczego warto chrupać orzechy włoskie?

  • Ø Czy na Twoim talerzu siedzi len?
  • Ø Co takiego mają w sobie nasiona Chia?

4 WAŻNE PYTANIA ZMIENIAMY W KONKRETNE ODPOWIEDZI.

NEWSY Z KWASÓW WZIĘTE

Włącz ZDROWĄ ciekawość!

1. CZY WIESZ, ŻE…

…ORZECHY SĄ ŚWIETNYM SUBSTYTUTEM RYB?

Zawierają kwasy tłuszczowe, które pomagają obniżyć „zły” cholesterol i działają przeciwzakrzepowo. Już 3 orzechy pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy Omega-3.

2. CZY WIESZ, ŻE…

 AŻ 74% SKŁADU OLEJU LNIANEGO TO KWASY OMEGA 3 I OMEGA 6?

W 100 gramowej porcji oleju lnianego znajduje się 74 gramów wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 oraz witamina E.

3.  CZY WIESZ, ŻE…

…NASIONA CHIA MAJĄ WIĘCEJ KWASÓW OMEGA-3 NIŻ ŁOSOŚ?

  • Ø Wcale nie żartujemy. Łosoś atlantycki uchodzący za rybę pełną kwasów Omega-3 w rzeczywistości ma ich mniej niż nasiona Chia. To nie koniec. Okazuje się, że jest w nich więcej wapnia niż w mleku. Mają też więcej żelaza niż szpinak.

 KWASY OMEGA -3 W ORZECHACH WŁOSKICH

 Orzechy włoskie. Obowiązkowa pozycja na Twojej liście zakupów, ponieważ z powodzeniem zastępują ryby. Są równie bogatym źródłem białka i kwasów tłuszczowych Omega-3. Te ostatnie spotkasz we wszystkich orzechach, ale najwięcej jest ich właśnie w orzechach włoskich.

W ponad 50% orzechy włoskie składają się z kwasu alfa-linolenowego (ALA). Znasz go z naszych poprzednich artykułów, m.in. KWASY OMEGA-3. SZYBKI PRZEWODNIK PO ZDROWIU, dlatego wiesz, że nasz organizm potrafi sam przekształcić go w kwasy dokozaheksaenowy (DHA) i eikozapentaenowy (EPA). Dokładnie te dwa kwasy z rodziny Omega-3 znajdziesz w rybach.

Orzechy włoskie świetnie nadają się na przekąskę, ale nie tylko. Chętnie wykorzystuj je do swoich wypieków. Zamiast słodkiej czekolady, lepiej dołóż więcej orzechów włoskich. Dzięki temu zimniejszych dawkę cukru, zastępując go porcją odżywczych kwasów Omega-3. Ciasto na tym nie straci, a zyska Twoje zdrowe podejście do zrównoważonej diety.

Chrupiąc orzechy włoskie musisz pamiętać, że nie są produktami typu fit. Z drugiej strony pakiet korzyści, które oferują Twojemu organizmowi skutecznie przykrywa ten kaloryczny mankament:

  • Ø obniżają poziom „złego” cholesterolu i ciśnienie krwi, zapobiegając zawałom
  • Ø działają przeciwnowotworowo
  • Ø liście orzecha włoskiego pomagają w leczeniu żylaków i hemoroidów
  • Ø poprawiają i odmładzają cerę, dzięki zawartości cynku, witamin A i E oraz koenzymu Q10
  • Ø wspomagają pracę mózgu, dlatego zalecane są w trakcie wytężonego wysiłku umysłowego
  • Ø łagodzą problemy żołądkowe
  • Ø korzystnie wpływają na układ nerwowy
  • Ø wzmacniają kondycję włosów, szczególnie przetłuszczających się i skłonnych do łupieżu

 KWASY OMEGA -3 W NASIONACH I OLEJACH Z LNU 

 Len, nazywany jest polskim złotem. Nie pomnożył na nim majątku władca z legendy o kupcu, który obiecał królowi, że z lnu wyrośnie prawdziwe złoto. Ale, jak to w legendzie, w każdej jest ziarno, a w tym przypadku, nasiono prawdy. Król na lnie się nie wzbogacił, ale dla Twojego organizmu jest on nawet cenniejszy niż przysłowiowe złoto.

Dlaczego warto mieć pod ręką olej lniany lub garść nasion lnu? Już podpowiadamy. Len, a właściwie siemię lniane:

  • Ø skutecznie reguluje poziom cholesterolu, obniżając „zły” i podnosząc „dobry” cholesterol
  • Ø wspomaga odchudzanie
  • Ø przeciwdziała zaparciom i chorobie wrzodowej
  • Ø chroni żołądek i poprawia trawienie
  • Ø pielęgnuje skórę twarzy
  • Ø poprawia kondycję włosów
  • Ø hamuje rozwój raka piersi

Prawdziwa wartość lnu tkwi przede wszystkim w kwasach z rodziny Omega-3. Wśród roślin, len jest jednym z najcenniejszych źródeł tych kwasów. W butelce oleju lnianego jest przynajmniej 50% wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Do takiego wyniku nawet nie zbliży się żaden inny olej roślinny. Jedna łyżka oleju lnianego zawiera ok. 7 gramów kwasów Omega-3. O tym, jak ważne w codziennej diecie są kwasy Omega-3, przeczytasz w artykule.

Len możesz jeść w dwóch postaciach: nasion lub oleju. Jeśli zdecydujesz się na pierwszy wariant, zawsze wybieraj całe, niełuskane nasiona i dopiero krótko przed spożyciem zmiel je w młynku. Pamiętaj o tym, ponieważ kwasy Omega-3 znajdujące się w nasionach lnu pod wpływem temperatury i kontaktu z powietrzem tracą swoje prozdrowotne właściwości. Jeśli wolisz olej, radzimy kupuj go u niewielkich, prywatnych dostawców. W prawdzie po wytłoczeniu taki olej musisz spożyć w ciągu 2-3 miesięcy, ale masz pewność, że w ponad połowie jego składu są kwasy z rodziny Omega-3. Dla porównania w olejach sprzedawanych na skalę przemysłową poziom wielonasyconych kwasów tłuszczowych przekracza zaledwie 2%. Nie daj się namówić również na zakup zmielonego siemienia lnianego. Taki produkt jest odtłuszczony, dlatego nie jest już tak cenny, jak nasiono.

Olej lniany najlepiej smakuje na zimno, dlatego idealnie pasuje jako składnik sałatek, koktajli i ciekawy element typowej kanapki. Natomiast siemię lniane możesz dodać do jogurtu zamiast płatków kukurydzianych. Wyjdzie Ci to na zdrowie. Zapomnij jednak o smażeniu na oleju lnianym. Ze względu na niską temperaturę wrzenia kompletnie się do tego nie nadaje.

KWASY OMEGA -3 W NASIONACH CHIA  

To coś idealnego dla wegetarian. Nasiona Chia (czytaj Czia), pochodzą z owoców szałwii hiszpańskiej. Te niewielkie nasionka, przypominające mak, choć zauważone i docenione już przez Azteków, dzisiaj robią zawrotną karierę.

Warto mieć je w swojej kuchni z kilku powodów:

  • Ø zmniejszają ryzyko raka piersi
  • Ø usprawniają pracę mózgu, poprawiają koncentrację, ułatwiają zapamiętywanie
  • Ø koją nerwy i łagodzą objawy depresji
  • Ø wspomagają i poprawiają wzrok
  • Ø zapobiegają cukrzycy typu 2 i doskonale sprawdzają się w diecie dla cukrzyków
  • Ø obniżają „zły” cholesterol i poziom trójglicerydów
  • Ø wspomagają pracę serca i regulują ciśnienie krwi
  • Ø są świetnym źródłem białka dlatego wpływają na wytrzymałość kości

Swoją popularność zawdzięczają bogatemu składowi odżywczemu. Nasiona Chia to skarbnica witamin (np. A, C i E); minerałów (m.in. Wapnia, Fosforu, Magnezu i Potasu) oraz kwasów Omega-3. I tu zaskoczenie. Nasiona Chia mają w sobie więcej kwasu alfa-linolenowego (ALA), należącego do rodziny kwasów Omega-3, niż łosoś atlantycki. Także olej z tych nasion jest bogatszy w kwasy Omega-3 niż olej lniany. Dlatego warto pamiętać o nich w codziennej diecie.

Nasiona kwiatu szałwii hiszpańskiej pasują do potraw słodkich i słonych. Doskonale sprawdzają się w połączeniu z jogurtami, koktajlami, puddingami, sałatkami i wypiekami, np. jako dodatek do chleba. Po namoczeniu w wodzie nasiona Chia posłużą za naturalny zagęszczacz do zup. Natomiast olej wytłoczony z nasion Chia z powodzeniem zastąpi na stole oliwkę z oliwek. Będzie też idealnie komponował się z różnymi sałatkami. Nie używaj go jednak do smażenia. Podobnie jak w przypadku oleju lnianego, po podgrzaniu wyparuje z niego większość dobroczynnych składników odżywczych.

więcej:

Natural Pharmaceuticals Sp. z o.o. 

Naturalne źródła kwasów Omega 3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline