Zdrowie

Jak jeść zdrowo? Czytaj etykiety!

konserwanty

Kiedy bierzesz koszyk na zakupy i podchodzisz do sklepowych półek, co powoduje, że dokonujesz takiego, a nie innego wyboru? Jaki argument przekonuje Cię, że warto kupić produkt X, a nie produkt Y? Cena, marka, jedna ze sztuczek marketingowych stosowanych przez sprzedawców? Tak naprawdę jest tylko jedna rzecz, która powinna Tobą kierować. I jest nią etykieta. Zdradzamy razem z portalem kulinarnym NaWidelcu na co zwracać uwagę podczas czytania etykiet produktów.

Co daje czytanie etykiet?

 

etykiety

Czytanie etykiet to czynność, która powinna wejść Ci w krew i być tak naturalna, jak samo robienie zakupów. Wystarczy tylko rzut oka na opakowanie produktu, żeby wiedzieć, czy dana żywność zawiera substancje uznawane za szkodliwe dla zdrowia bądź niebezpieczne dla Ciebie (gluten, alergeny, laktoza). Czytanie etykiet jest równie ważne dla osób, które są na specjalnej diecie i mają za cel schudnąć bądź przytyć. Wówczas spojrzenie na kaloryczność i składniki rozwiewa wszelkie wątpliwości.

Jakie informacje znajdują się na etykiecie?

etykiety

 

Etykieta odkrywa przed Tobą to, co najważniejsze w produkcie żywnościowym. Pierwsza rzecz, na którą zawsze zwracaj uwagę, zwłaszcza w przypadku żywności, która szybko się psuje, to data trwałości (nie mylić z terminem przydatności). Data ważności określa, do którego dnia możemy zjeść daną rzecz. Po przekroczeniu tego dnia produkt może okazać się zepsuty i szkodliwy. „Należy spożyć do” znajdziesz chociażby na jogurtach czy chlebach. Natomiast termin przydatności, czyli „Najlepiej spożyć przed”, sugeruje, że produkt do daty granicznej zachowa swoje właściwości. Po jej upłynięciu nie będzie trujący, jednak producent przestanie odpowiadać za jego jakość (np. słodycze, mąki, makarony).

Następnie weź pod lupę składniki. Ich listę znajdziesz na każdej etykiecie. Ten składnik, który pojawia się pierwszy, jest też dominującym w całym produkcie. Im dalej na liście, tym mniejszy procentowy udział danego składnika. Warto sprawdzać te dane zwłaszcza przy zakupie rzeczy, które z pozoru wydają się zdrowe i fit, na przykład muesli. Możesz się zdziwić, kiedy zobaczysz, że zaraz za płatkami owsianymi stoi cukier i/albo syrop glukozowo-fruktozowy.

Na koniec warto wiedzieć, że na etykietach znajdziesz listę bądź tabelę wartości odżywczych. Co zawierają? Oczywiście liczbę kalorii, a także ilość węglowodanów, tłuszczu i białka. Do tych danych często dołączają również inne określające zawartość soli, błonnika czy składników mineralnych. Wydawać by się mogło, że tabela wartości odżywczych jest ważna wyłącznie dla osób odchudzających się, ale tak samo przydaje się na przykład wtedy, gdy ściśle musimy kontrolować spożywanie soli czy tłuszczu.

Czytanie etykiety nie zajmie Ci więcej niż pół minuty. Tyle wystarczy, by dowiedzieć się, czy dany produkt spełnia Twoje standardy żywieniowe. Jeśli zależy Ci, by jeść bez chemii, ale nie rozpoznajesz E-składników, ściągnij na telefon aplikację, która podpowie Ci, czy produkt może być szkodliwy dla zdrowia.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline