Zdrowie

Co to jest erytrytol i jak go stosować

erytrytol

Dla wielu osób, które z powodu chorób lub diet muszą bądź chcą unikać cukru na pomoc przychodzą niskokaloryczne słodziki. Jednym z nich jest erytrytol (lub erytrol), który ostatnimi czasy staje się coraz bardziej popularny. Dlaczego? Na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć poniżej.

Erytrytol jest słodzikiem, który można stosować zamiennie z białym cukrem. Pochodzi z grupy alkoholi cukrowych i naturalnie występuje w winogronach, brzoskwiniach, gruszkach, arbuzach i grzybach. Jest również tworzony w procesie fermentacji wina, piwa i sera. Wiele osób może się zastanawiać: “Czy jest bezpieczny?”. Możemy używać go bez żadnych obaw. Erytrytol produkowany jest od 1990 roku, a w 1999 roku, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała erytrytol za całkowicie bezpieczny dodatek do żywności. Na etykietach możesz go znaleźć pod oznaczeniem E968. W Polsce erytrytol może być stosowany jako dodatek do m.in. lodów, dżemów, galaretek, marmolad, owoców kandyzowanych, gum do żucia, a także różnych sosów i suplementów diety.

Wygląda tak samo jak biały cukier i tak samo smakuje. Można używać go do słodzenia napojów i do wszelkiego rodzaju deserów i wypieków: gofrów, naleśników, ciast, ciasteczek i tortów. Wszędzie tam gdzie w przepisie mamy cukier możemy zamienić go na erytrytol. Erytrytol jest do kupienia w stacjonarnych i online sklepach ze zdrową żywnością, np. www.cosdlazdrowia.pl.

Cukier ma jeden z najwyższych indeksów glikemicznych, oznacza to, że po spożyciu produktu z cukrem (np. batonika) szybko wzrasta stężenie glukozy we krwi i trzustka zostaje gwałtownie pobudzona do pracy. Stężenie glukozy z białego cukru szybko spada, co może spowodować hipoglikemię, a głód powraca. Erytrytol natomiast, nie powoduje zwiększenia poziomu glukozy i insuliny, dlatego jest polecany cukrzykom, osobom z nadwagą oraz tym na niskokalorycznej diecie.

Uważa się go za jeden z najzdrowszych słodzików – nie jest metabolizowany przez ludzki organizm, człowiek wydala go w niezmienionej formie wraz z moczem. Mogą po niego sięgać cukrzycy, osoby na diecie lub wszyscy, którzy preferują niskokaloryczną dietę. Erytrytol ma bardzo niską wartość energetyczną – 1g tego słodziku dostarcza 0,2 – 0,4 kcal. Dla porównania – 1g cukru ma 4 kcal, natomiast ksylitol w 1 g dostarcza nam 2,4 kcal. Erytrytol jest tym samym najmniej kaloryczną substancją słodzącą. Dobrą wiadomością jest ta, że nie jest fermentowany przez bakterie występujące w jamie ustnej, dlatego nie powoduje próchnicy, a nawet zmniejsza ryzyko jej wystąpienia ponieważ potrafi zatrzymać proces fermentacji pewnych cukrów przez bakterie odpowiedzialne m.in. za ubytki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline