Gotowanie

Dobroczynne właściwości ziemniaków

Podobno frytki są niezdrowe. Ale w jaki sposób to wytłumaczyć skoro zrobione są w całości z kartofli? Czy ziemniak jest niezdrowy? Wprost przeciwnie, zawiera w sobie ogrom wartości. Kartofel jest warzywem, a warzywa trzeba jeść, ponieważ bez tłustych dodatków okazują się zdrowe. Kartofle prawie w ogóle nie mają w sobie tłuszczu (posiadają go zaledwie około 0,1 proc.), są małokaloryczne (średnio 77 kcal w 100 gramach), lekkostrawne a ponadto bardzo łatwo przyswajalne. Posiadają potas obniżający ciśnienie krwi oraz magnez, który który buduje nasze zęby oraz kości, polepsza przemianę materii, zmniejsza stany zmęczenia a oprócz tego stres. Wykazują również odrobinę wapnia, żelaza i fosforu. Ponadto mają błonnik, jaki ułatwia trawienie, pomaga w walce z nadwagą jak również zmniejsza poziom cholesterolu. Kartofle okazują się być także bardzo dobrym a do tego niedocenianym źródłem witaminy C – posiadają jej podobne ilości co kapusta kiszona. Dają naszemu ciału również witaminy B1 i B2 oraz kwas foliowy.

Ważna okazuje się być postać w której zjadamy ziemniaki. Oczywiście najmniej zdrową postacią będą frytki. Czemu? Bo smażone są w głębokim tłuszczu, jaki wartościowe ziemniaki zamienia w bombę kaloryczną. Jak zatem warto jeść ziemniaki? Najzdrowsze są te gotowane. Aby nie straciły witamin musimy je zalać gorącą wodą. Kartofle dużo tracą podczas ucierania. Ulegają wtedy utlenieniu. Wartościowe składniki odżywcze giną też w konsekwencji sparzenia. Warto gotować kartofle w łupinach lub na parze. Gubią one wtedy zaledwie 10 % witaminy C, gdy je gotujemy obrane tracą jej 25 proc. W najwyższym stopniu lekkostrawne będą kartofle pieczone w łupinach. Rekomenduje się ich spożywanie nawet osobom z nadwagą.

Co jeszcze pozytywnego mogą dokonać kartofle? Dużo. Wykazują właściwości przeciwwrzodowe, przeciwskurczowe oraz moczopędnie, wykazują też cechy gojące. Działają przeciwnowotworowo, hamują namnażanie się grzybów oraz bakterii. Wpływają pozytywnie na serce. Będą przydatne podczas leczenia alergii. Natomiast para, która robi się w następstwie gotowania wpływa dobrze na drogi oddechowe, zaś sok ze świeżych ziemniaków niweluje zaparcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline