Śniadanie

Dlaczego płatki owsiane to dobry posiłek?

śniadanie

Owies i jego przetwory potrafią w kompleksowy sposób pokrywać zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na składniki odżywcze. Sportowcy bardzo cenią są płatki owsiane za to, że stanowią doskonałe źródło siły, a kobiety doceniają ich pomoc w procesie odchudzania. Lekarze zaś są skłonni wykorzystywać ich działanie lecznicze i ochronne.

Ostatnio coraz częściej tego typu zdrowe śniadanie pojawia się w polskich posiłkach. Płatki owsiane stanowią idealny posiłek na rozpoczęcie dnia, gdyż zawierają wiele składników odżywczych. W czasach średniowiecza owsianka była podstawą wyżywienia ludności zamieszkującej Europę. Było to idealne śniadanie, które dawało wytrzymałość i siłę do bardzo ciężkiej pracy.

Płatki owsiane – bogactwo witamin i minerałów

Spośród znanych nam zbóż, owies jest wyposażony w najdoskonalszy zestaw białek, ale jest także najbardziej bogaty w białko. Jeżeli zjemy płatki owsiane wraz z mlekiem, dostarczymy do organizmu wszystkie niezbędne nam aminokwasy. Porcja płatków owsianych w połączeniu z mlekiem zapewnia komórkom mózgu odpowiednią ilość witaminy B6, która odpowiada za wzmocnienie koncentracji i pamięci, a także pozwala na znacznie szybsze przyswajanie nowej wiedzy. Kwas pantotenowy wraz z witaminą B1 przeciwdziała narastającemu zmęczeniu i rozdrażnieniu. Ponadto owies zawiera także substancje o działaniu antydepresyjnym. Dzięki niemu jesteśmy także w dobrym nastroju ( wyżej wspomniane witaminy z grupy B wraz z selenem i magnezem stanowią niezbędny zestaw do pracy mózgu i przewodnictwa nerwowego).

W zarodku owsa i w bielmie owsa znaleźć można spore ilości witaminy E, która jest doskonałym przeciwutleniaczem, ochraniającym komórki naszego organizmu i spowalniającym procesy starzenia. W kilogramie ziaren znajduje się od 15 do 48 gramów tejże witaminy. Ponadto w owsie zniadują się niezwykle cenne flawonoidy, które mają działanie podobne do witamin. W owsie jest ich bardzo dużo.

 Płatki owsiane jako idealne źródło błonnika pokarmowego

Spośród ogółu zbóż, to właśnie ziarna owsa zawierają największe ilości błonnika pokarmowego. Pełne ziarno tego zboża składa się aż w 1/3 z błonnika. Ma on zbawienny wpływ na układ trawienny, przyczynia się bowiem do zwiększenia perystaltyki jelit, dzięki czemu w rezultacie pomaga w trawieniu i w wypróżnianiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline