Zdrowie

Dbasz o formę? Pij soki!

Picie soków, zwłaszcza tych świeżo wyciskanych, w powszechnym mniemaniu jest bardzo pozytywne dla zdrowia i pomaga utrzymywać ciało w odpowiedniej formie. Należy zauważyć, ze jest to „mit”, którego… nie da się obalić! Choć byli tacy, którzy próbowali… Prozdrowotne działanie koktajli warzywno-owocowych jest udowodnione naukowo i chyba nikt o zdrowych zmysłach nie będzie spierał się z tym faktem. Zresztą jeśli nie wierzymy badaniom, to wypytajmy babci dlaczego przed wyjściem z domu zawsze kazała nam wziąć ze sobą jabłko, albo mamy czemu zawsze wmuszała w nas marchewkę. Dziś mamy nieco łatwiej – za pomocą różnych przyrządów możemy w mig przygotować zdrowe i smaczne mieszanki soków. Sprawdźmy, dlaczego mają one na nas taki pozytywny wpływ.

Moc dobrych składników

Zacznijmy od tego, że świeżo wyciśnięte soki są dobre dla każdego. Najwięcej korzyści dają jednak tym, którzy aktywnie dbają o swoją kondycje i sylwetkę. A wszystko przez to, co w sobie zawierają oraz to, czego… nie mają.

Zaczniemy przekornie – od tego, czego w świeżych sokach nie znajdziemy. Otóż warzywa i owoce zawierają z reguły (z małymi wyjątkami) znikomą ilość tłuszczy, które tak mocno dają nam w kość, gdy chcemy schudnąć. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się w jaki sposób zapełnić żołądek, nie dostarczając organizmowi tłuszczu – zapewne sięgałeś po coś „zielonego”. Owszem, wiele owoców zawiera sporo cukrów prostych (fruktoza), dlatego powinny być jedzone z umiarem (i w odpowiednich godzinach – najlepiej maksymalnie do wczesnych godzin popołudniowych), ale z drugiej strony dla osób prowadzących aktywny tryb życia mogą się stać one bardzo ważnym „paliwem” na cały dzień. Ale szklanka czy dwie takiego soku na pewno nie zaszkodzą nikomu.

Nie sposób w tym miejscu pominąć ogromu ważnych dla organizmu składników, jakich dostarczycielami są soki owocowo-warzywne. Dla przykładu bogatym źródłem potasu jest banan, śliwki, morele, czerwona fasola, groch czy pomidor – wśród nich na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Innym bardzo istotnym w procesie trawienia składnikiem jest błonnik, którego znajdziemy mnóstwo nie tylko w pieczywie pełnoziarnistym, orzechach i nasionach, ale też kalafiorze, szpinaku, pomidorze, malinie, agreście i kiwi. A z tego można już stworzyć całkiem przyjemną mieszankę, prawda?

Bomba witaminowa

Wiadomo – jeśli warzywa i owoce, to witaminy. Nie damy rady rzecz jasna wymienić wszystkich warzyw i owoców, które dostarczają nam tych cennych składników, ale postanowiliśmy pokusić się o krótkie zestawienie najważniejszych z nich, wraz z uzasadnieniem, dlaczego są tak istotne dla naszego organizmu.

  • Witamina A – wpływa bardzo pozytywnie na pracę mózgu, wspomaga rozwój i utrzymanie zdrowej skóry, włosów, paznokci, kości czy zębów.
  • Witaminy z grupy B – jest ich wiele, a ich dobroczynne oddziaływanie jest bardzo szerokie – od wspomagania układu trawiennego, poprzez pomoc w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i krwionośnego, na zbawiennym wpływie na układ hormonalny kończąc.
  • Witamina C – ta znana nam doskonale witamina skutecznie wspomaga naszą odporność, wpływa również pozytywnie na układ krwionośny.
  • Witamina E – to główny przeciwutleniacz (antyoksydant) chroniący nasze komórki przed uszkodzeniem, bierze również udział w regulowaniu układu krwionośnego.
  • Witamina K – ma zbawienny wpływ na układ krwionośny (szczególnie na krzepliwość krwi), odgrywa rolę w gospodarce wapniowej, hamuje też rozwój niektórych nowotworów.

Jak widać, rola warzyw i owoców w naszej diecie jest nie do przecenienia. Są one szczególnie pożądane wówczas, gdy prowadzimy aktywny tryb życia – pracujemy, uczymy się, a na dodatek chodzimy na siłownię czy zajęcia fitness. Zwykle nie mamy wtedy zbyt dużo czasu na przygotowywanie odpowiednich posiłków, więc może warto pomyśleć o sokach? W końcu to taka skondensowana tacka owocowo-warzywna, którą powinniśmy spożywać każdego dnia.

Artykuł został napisany we współpracy z portalem CityFit

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline