Ciekawostki

Czym się różnią ryż biały, czarny, brązowy i czerwony?

ryż

Jeśli chodzi o odmiany ryżu, prawdopodobnie zdążyłeś już zauważyć, że mogą one różnić się kolorem. Ale czy wszystko, co jest z nimi związane? Jak się okazuje, kolor ryżu jest znacznie istotniejszy niż myślisz, ponieważ dla każdego z jego rodzajów istnieje ogromna różnica w posiadanych wartościach odżywczych. Oto spojrzenie na ryż biały, czarny, brązowy i czerwony, dzięki któremu możesz zobaczyć czym się od siebie różnią.

Czym się różnią ryż biały, czarny, brązowy i czerwony?

Ryż biały

Być może wiesz już, że biały ryż jest wysoko rafinowany. W wyniku tego procesu traci on najbardziej pożywne części ziaren. Części te, otręby i zalążki są bogate w błonnik, zasadnicze tłuszcze oraz witaminy z grupy B. W zasadzie więc biały ryż to tylko puste kalorie, ale to jeszcze nie wszystko. Do tego wysokowęglowodanowego produktu dodawane są dodatki szkodliwe dla twojego organizmu. Jeśli więc lubisz ryż, rozsądnie będzie jeżeli ograniczysz spożywanie białego na rzecz czarnego, brązowego i czerwonego, o których zaraz będzie mowa.

Ryż czarny

W starożytnych Chinach czarny ryż był zabronionym dla wszystkich z wyjątkiem członków rodzin królewskich. Jednak w czasach nowożytnych, dzięki trendom żywnościowym, które napędzały zapotrzebowanie na zdrowsze możliwości, czarny ryż z powrotem zagościł na chińskich stołach. Czarny ryż jest znacznie pożywniejszy od brązowego i czerwonego, zawiera więcej błonnika, przeciwutleniaczy, witaminy E, białka, składników odżywczych i żelaza. Eksperci uważają, że czarny ryż jest dobry dla naszych narządów wewnętrznych, zwłaszcza żołądka, nerek i wątroby. Dodatkowo zawiera wysoki poziom antocyjanów, co znacznie zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Ci, którzy mają cukrzycę lub wysokie ciśnienie krwi, powinni spożywać więcej czarnego ryżu, ponieważ ma on niską zawartość cukru.

Ryż brązowy i czerwony

Ryż brązowy i ryż czerwony są bardzo do siebie podobne, szczególnie jeśli chodzi o ich składniki odżywcze. Otręby oraz kiełki obu tych rodzajów ryżu pozostają nienaruszone, co oznacza, że wartości te pozostają zarówno w jednym, jak i w drugim. Jedną z głównych różnic pomiędzy tymi odmianami jest to, iż brązowy ryż jest łatwiej dostępny na całym świecie. Czerwony natomiast trochę trudniej znaleźć, a tym samym jest on droższy. Nie zależnie od tego czy to brązowy czy czerwony ryż, popatrz na fantastyczne źródła witamin z grupy B, błonnika, cynku, żelaza, wapnia, selenu i innych znakomitych składników odżywczych. Czerwony ryż jest nieco bardziej korzystny, ponieważ posiada więcej przeciwutleniaczy odpowiedzialnych za zwalczanie szkodliwych wolnych rodników. Zarówno brązowy jak i czerwony ryż mają pełną zawartość błonnika, który pomaga we wzmocnieniu układu pokarmowego. Utrzymuje to węglowodany z cukru we krwi, dlatego też jest to świetny wybór dla osób cierpiących na cukrzycę typu 2.

I wróćmy na moment na selenu. Zarówno czerwony, jak i brązowy ryż mają ten niesamowity przeciwutleniacz, który utrzymuje zdrowe ciało, co znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia raka i problemów sercowo-naczyniowych. Nie wspominając o tym, że jest to fantastyczny środek przeciwstarzeniowy. Jaki z tego wniosek? Następnym razem przyrządzając obiad, spróbuj użyć czerwonego, brązowego lub czarnego ryżu, zamiast białego, gdyż pełne ziarno ma dobry wpływ na nasze ciało.

Artykuł został przygotowany przez Esterę Owczarz z bloga Fit & Fashion, do odwiedzenia którego serdecznie was zapraszam! Znajdziecie tam mnóstwo stylizacji i porad modowych, a także ciekawostki na temat urody i zdrowego stylu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline