Warzywa

Czosnek – dlaczego warto go jeść?

czosnek

Jest zdrowy, smaczny, a ponadto z jego pomocą potrawy nabierają wyjątkowego aromatu. Czosnek nazywany jest naturalnym antybiotykiem, ponieważ nie tylko pomaga zwalczać infekcje, ale także wzmacnia naturalną barierę ochronną organizmu. Najlepiej sprawdza się w okresie zachorowań, gdyż dodatkowo hamuje rozwój bakterii. Dlaczego jeszcze warto sięgnąć po to warzywo?

Właściwości lecznicze

Gatunek ten najlepiej spożywać w surowej postaci, jednak jego specyficzny smak i zapach nie każdemu przypadnie do gustu, dlatego najczęściej je się go ugotowanego lub usmażonego. Jakie składniki kryją się w ząbkach? Wśród najczęściej wymienianych są przede wszystkim witaminy: C, A, PP oraz kilka z grupy B (B6, B2 i B1), ale także takie minerały jak magnez, żelazo, sód, wapń, potas czy fosfor. Co więcej, w tym warzywie znajdują się też olejki eteryczne, którym ząbki zawdzięczają bogactwo w allicynę i siarczki. Za sprawą wszystkich tych mikroelementów i witamin czosnek pomaga przy wielu dolegliwościach, wśród których wymienić można:

  • grypę i przeziębienie – aby wspomóc organizm w trakcie choroby, wystarczy jeść ok. 3 ząbki codziennie, najlepiej surowe (uprzednio zgniecione), co pozwoli na powolne uwalnianie substancji zawartych w warzywie. Czosnek w takiej postaci ma również silne działanie antybiotykowe,
  • zawał i udar – czosnek wpływa na rozkurcz naczyń krwionośnych, ale też jego właściwości przeciwzakrzepowe mogą zminimalizować prawdopodobieństwo zawału serca czy udaru mózgu,
  • problemy z trawieniem – inulina zawarta w czosnku wspomaga tworzenie flory bakteryjnej jelit, co sprawia, że pozytywnie wpływa na działanie układu pokarmowego i tym samym przyczynia się do redukcji wzdęć i zaparć,
  • infekcje – ciepłe mleko z rozgniecionym czosnkiem pomoże udrożnić drogi oddechowe, ułatwi odkrztuszanie oraz obniży gorączkę,
  • pasożyty jelit – czosnek zabija bakterie, dlatego jest skuteczny w walce z pasożytami. Najlepiej przygotować z niego nalewkę czosnkową i pić ją przez cały czas trwania choroby,
  • podwyższone ciśnienie krwi – często zwraca się również uwagę na wpływ tego warzywa na ciśnienie krwi – według badań może ono obniżać je nawet o 10%, co będzie mieć też pozytywny wpływ na pracę serca.

Jak spożywać czosnek?

Warzywo najwięcej zbawiennych dla organizmu właściwości ma przede wszystkim na surowo, ale nie każdy jest w stanie spożywać je w takiej postaci ze względu na intensywny zapach i smak. Toteż można z jego pomocą przygotować zdrowe syropy (aby nieco zniwelować smak, wystarczy dodać do czosnku miód i cytrynę, co jeszcze wzmocni działanie), nalewki czy zwykłe potrawy, które je się na co dzień. Zalety czosnku dostrzegają również wszelkie restauracje, których menu aż roi się od dań z użyciem tego składnika (jedną z nich jest włoska restauracja http://www.estella.pl). Dzieje się tak nie tylko z powodu witamin i mikroelementów zawartych w ząbkach, ale także dlatego, że czosnek po odpowiednim przyrządzeniu staje się niezwykle aromatyczną przyprawą nadającą potrawom wyrazistego smaku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Anti-spam: complete the task


Inline
Inline